Sök recept här!

onsdag 23 juni 2010

Citronmarmelad



Idag har jag bland annat gjort en jätte god citronmarmelad. Den blev alldeles lagom syrlig och för att den skulle få en lite mjukare smak lade jag till en halv vaniljstång.
Receptkälla: Söta saker

Till en liten burk
2 citroner
2 dl syltsocker
1 dl vatten
½ vaniljstång

Gör så här:
Skrubba och tvätta citronerna väl. Riv skalet och skär ut fruktköttet. Var noga med att inget av det vita kommer med. Lägg kött och skal i en kastrull, tillsätt vatten och koka upp. Rör i sockrer och en halv urskrapad vaniljstång och låt blandningen sjuda i 10-15 minuter under omrörning.
Gör ett marmeladprov (klicka lite marmelad på en kall tallrik, dra en sked igenom så att ett spår bildas. Om marmeladen rinner ihop igen behöver den koka längre. Om spåret stannar kvar är den klar).
Häll på ren burk och låt svalna innan du sätter på locket.




En av mina uppgifter inför midsommar var att baka knäckebröd, så ikväll har jag bakat de goda dinkelknäckebröden. Receptet hittar ni här!
Visst blir det gulligt när man bakar dem som hjärtan?!?



.
Innan jag och Amanda åkte och handlade mat idag (vilket vi inte var ensamma om att göra) gick vi ut och lekte med våra nya leksaker. Amandas nya leksak ser ni på bild och min är bakom bilderna så att säga.. ;)
.
Kram

Inga kommentarer: