Sök recept här!

onsdag 16 juni 2010

Söt-sur hel kyckling i ugn


.
Igår lagade vi som sagt en ny variant på hel kyckling i ugn. Det är alltid kul att testa lite nya varianter. Både jag och Amanda tycker att det är såå gott med kyckling på detta vis för den blir så saftig och av skyn gör man en enkel sås.

Till en kyckling:
50 g smält smör
2 msk sweet chilisås
1 msk soya
salt
peppar
oregano
1 citron
1 vitlöksklyfta

Gör så här:
Sätt ugnen på 250 grader. Lägg kycklingen på rygg och skär i mitten av den så att den går att veckla ut. Skala och dela vitlöksklyftan och gnid in kycklingen runt om med den. Fortsätt sedan med citronen och gör likadant. Pressa även lite citron saft över kycklingen. Krydda kycklingen med salt och peppar.
Smält smör och blanda med sweet chilisås och soya. Pensla på soyablandninen på kycklingen runt om och krydda över lite oregano.
Grädda i ugnen ca 45-60 minuter. Hellre för länge än för kort, men det är olika i olika ugnar.

Servera med ett gott potatismos, sås (gjord av skyn som blir av kycklingen, en skvätt grädde och smaka av med salt) och gärna lite vinbärsgelé.





Det är visst inte bara Maria Montazami som har tofsar i sitt hem. Jag upptäckte att jag också hade en, men jag tror inte att det blir så många mer..




Idag har jag varit med Amanda på dagis en stund. Detta var väldigt stort för Amanda och hon var mycket stolt över att ha sin mamma med sig.




Efter dagis åkte vi till Lovisa med familj, där var det bland annat hundträning som önskades av min lilla tjej. Lovisa visade sig vara en rutinerad apportkastare med inövat fågelljud, hur gulligt som helst!

Kram


1 kommentar:

www.segerstorpshundar.se sa...

Tack för en mysig eftermiddag vännen! Kram