Sök recept här!

söndag 13 juni 2010

Sorbé med smak av syrén och citron


Alla dess typer av sorbé passar perfekt nu till sommaren och blir en lite lättsammare efterrätt än t.ex en kaka. Att man sedan kan göra den i god tid och ha i frysen gör den bara ännu bättre!
Den här sorbén tycker jag själv var väldigt god, dock gäller det att inte låta den smälta för mycket innan man äter den, för då finns risken att den upplevs lite för söt!
Receptkälla: Allt om Trädgård

Till ca 6 portioner:
5 dl vatten
2,5 dl syrénblomssocker (det går även bra med vanligt socker)
5 dl vita väldoftande syrener, bara blommorna
1 citron, saften
citronskal och lila och vita syrenblommor till dekoration

Gör så här:
1. Koka upp vatten och socker i en kastrull. Dra kastrullen från plattan, lägg i syrenerna och låt dem ligga och dra i cirka 10 minuter. Sila ifrån blommorna och låt svalna. Blanda ned citronsaften i lagen och ställ in i kylskåpet tills den kallnat.

2. Ta ut skålen och vispa lagen riktigt fluffig med en elvisp. Ställ in i frysen i 15 minuter. Ta ut och vispa igen. In i frysen i 15 minuter till och vispa därefter en sista gång. Frys i minst 1 timme före servering.

Dekorera med färska syrenblommor, strimlat citronskal och gärna en biscotti, mitt recepttips på det kommer inom kort!




Igår hade jag två av mina närmsta vänner på middag. Som alltid hade vi otroligt roligt ihop. Jag är så glad över att jag har så många nära vänner som finns kvar i vått och torrt.
Till min lycka gillade de smaken av syrén och nu har de ätit syrénblommor för första gången!

Kram


1 kommentar:

Hallon & Blåbär sa...

Är väldigt nyfiken på hur syrén smakar. Får nog testa, men det verkar som våra syréner är på väg att blomma över, så blir det inte i år, blir det att testa nästa år.