Sök recept här!

fredag 13 november 2009

"Höstens goda grytor"

Tjejen som gästbloggar idag är en släkting till mig. Vi träffas tyvärr inte så ofta då hon bor tillsammans med sin familj i USA.
Det är verkligen jätte roligt att få ha henne som gäst här och förutom att vi båda har varsin dotter i ungefär samma ålder, så delar vi även intresset för djur!

Varmt välkommen Linda!



Namn: Linda McGurk (www.lindamcgurk.com)
.
Familj: Gift med Kyle, som jag har dottern Maya, snart 2, tillsammans med.
.
Den bästa mat jag vet: Jag älskar aubergine i alla dess former och tycker att Eggplant Parmigiana (stekt aubergine med tomatsås och parmesanost, serverat med spagetti) är något av det godaste som finns. Jag tycker även att det är svårt att slå känslan av sommarens första färskpotatis; den är god serverad bara med smör och örtsalt ihop med en grönsallad.
.
Den värsta mat jag vet: Jag har varit vegatarian i över 20 år, så rent generellt tycker jag att mat som lagas med kött är ganska obehagligt. I grönsaksriket är nog champinjoner och palsternacka det jag minst gillar, annars äter jag nästan allt.
.
Matlagning är som roligast: Man kan plocka ingredienserna från sitt eget grönsaksland och laga dem direkt! Det är helt enkelt svårt att misslyckas med matlagningen när man använder så färska råvaror. Jag gjorde min debut som grönsaksodlare i våras när jag grävde upp en liten plätt av min gräsmatta och sådde allt mellan himmel och jord. Nu har jag gått blodad tand, så det blir till att utvidga landet nästa år.
.
Min hälsning till Mor-Mia: Vi har ju inte möjlighet att träffas så ofta numera, så det är verkligen jättekul att du har den här mysiga och läsvärda bloggen. Varje gång jag läser den känns det som jag får en liten glimt av ditt liv, plus att jag alltid blir inspirerad till att laga något av dina smarriga recept. Bra jobbat!

Currygryta med sötpotatis och aubergine



Här kommer receptet på min gryta. Det är inte bara en av mina favoriter men även Mayas. Hon älskar både sötpotatis och aubergine, och den här grytan kombinerar ju båda.
Ingredienser:
1 msk olivolja
1 stor lök
Curry efter smak
1 aubergine
3,75 dl kokosmjölk
2,5 dl buljong
500 g sötpotatis
1 msk socker
2 msk limejuice
Örtsalt efter smak

Tillagning:
Hacka löken och fräs den några minuter tillsammans med curryn och oljan i en stor kastrull. Skär auberginen och sötpotatisen i lagom stora bitar och lägg till auberginen i grytan, fräs tillsammans med löken några minuter. Häll i kokosmjölken och buljongen. Låt blandningen koka upp och tillsätt sedan sötpotatisen. Koka i ca 10 minuter eller tills sötpotatisen är riktigt mjuk och blanda sist i sockret och limejuicen. Severa med quinoa eller ris och salta efter smak.


Nu har jag äntligen fått recetpet på vår goda kycklingrätt sedan i lördags. Jag lovar att lägga ut det på söndag, för det var verkligen jätte gott. Jag har även hunnit med att baka lite, så nu ligger recepten på hög och bara väntar på att bli publicerade.. ;)

Kram

Inga kommentarer: