Sök recept här!

söndag 29 november 2009

Grillad fisk, rotfruktspytt och senapssås



Igår kväll hade jag mina vänner Lisa och Jennie på besök. Jag bjöd dem på den här goda fiskrätten. Den är bra för att den går att förbereda en stund innan, för att endast värmas på innan servering.
Receptkälla: Boken mat & vin

Ingredienser
700 g kolja
2 msk salt
1 krm svartpeppar, nymald

Rotfruktspytt
1 st gul lök
2-3 potatisar
300 g rotselleri
2-3 morötter
1 msk smör
1 msk rapsolja
1 msk koncentrerad kycklingfond
2 msk persilja, finhackad
salt
1 krm peppar, nymald

Senapssås
1,5 dl vatten
0,5 dl rött vin
1,5 dl vispgrädde
1,5 msk koncentrerad kalvfond
1,5 msk dijonsenap
Till garnering
1 knippe persilja

Gör så här:
1. Lägg fisken i iskallt vatten med salt (2 msk/liter) ca 1 timme före grillningen.
2. Rotfruktspytt: Skala lök, potatis och rotfrukter. Finhacka löken och tärna resten. Stek alltsammans ca 20 min i smör och olja, gärna i panna med släpplättbeläggning, tills allt mjuknat. Tillsätt kycklingfond och persilja. Smaka av med salt och peppar.
3. Sås: Blanda vatten, vin, kalvfond och vispgrädde i en kastrull och låt det koka ihop tills drygt hälften återstår. Smaka av med dijonsenap. - Hit kan förberedas -
4. Servering: Värm rotfruktspytt och sås. Ta upp fisken, torka av ytan och olja den lätt och peppra. Grilla fiskbitarna ett par minuter på varje sida. Lägg upp pytten på varma tallrikar. Kör såsen skummig med mixerstav eller vispa kraftigt. Lägg upp fisk och sås, garnera till sist med bladpersilja.

Idag åt jag och Amanda en jätte mysig första advent frukost. Vi gräddade plättar som vi åt med grädde och sylt.
I eftermiddag ska jag åka hem till en kompis som har ett gäng 4 veckor gamla valpar hemma, så då gäller det att hålla sig i skinnet för att inte smuggla med någon hem.. ;)

Kram


1 kommentar:

Therése sa...

Jättegott!! Spännande sås som passade utmärkt till fisken!