Sök recept här!

söndag 6 september 2009

Tacogratäng



Nu för tiden finns det väldigt många olika varianter inom tacos. Idag delar jag med mig av en tacogratäng som vi har ätit då och då i många år inom familjen. Den är både snabblagad och god.

Ingredienser
500 gram blandfärs
1 påse tacokrydda orginal
1 purjolök
200 gram philadelphiaost naturell
2 dl creme fraice
ca 2 dl riven ost

Gör så här:
Strimla och stek purjolöken, lägg över den i en bunke. Stek köttfärsen och krydda med tacokrydda + 1 dl vatten. Häll över köttfärsen till samma bunke som purjolöken. Blanda i färskosten och creme fraichen och rör om.
Smöra en ugnfast form och häll i röran. Strö över den rivna osten och sätt in formen i 200 grader tills osten fått fin färg ca 15-20 minuter.
Servera tillsammans med chili-tacochips och en god sallad.

Igår var vi tre generationer i köket. Jag, min mamma och Amanda. Vi hade en riktig matlagardag och fick gjort inte mindre än fem olika maträtter. Ibland är det skönt att ha veckans lunchlådor förberedda så att man bara kan ta en låda ur frysen på morgonen.


Kram

9 kommentarer:

Helena Ljunggren sa...

Då har du mat för hela veckan då :) Kul att göra storkok mellan varven.. :)

tacogratängen ser supergod ut!

Hoppas att du får en urmysig söndag!

Monika sa...

Vilken underbar blogg du har! Har du lust att skriva lite om dig och din lilla familj? Hur gamla ni är, jobbar med, bor osv.

vh
Monika

Carro sa...

Det låter ju supersmarrigt ! Men det är ju den mesta "Tex Mex - maten". Vad behändigt att göra storkok. Ekonomiskt också :)

Ha en fin söndag

Mor-Mia sa...

Hej Monika, kul att du gillar min blogg. Då detta främst är en receptblogg har jag valt att inte skriva ut sådan fakta som du önskar.

Hälsningar Mia

Jenny sa...

Tacogratängen är super! Vi äter den ofta och har gjort det i många år! Kram

Emilies Skafferi sa...

Tacogratäng är verkligen smaskens!

Hallon & Blåbär sa...

Tacogratäng är ju bara så himla gott.

Roligt med sällskap i köket!

Ha en bra dag!

Lina sa...

Hej Mia! hoppas allt är bra! Jag länkade dig på min blogg. hoppas det var ok :) kramkram

Tytti sa...

Visade sambon din underbara sida igår och idag blir det tacogratängen till fredagsmyset!

Ha en jätteskön helg!

Kram