Sök recept här!

fredag 4 september 2009

"Matpaj"

Idag är det första fredagen i september och nytt gästbloggstema.
Först ut i september är min underbara storebror. Han är en klippa i vått och torrt!
Det är jätteroligt att han liksom jag är intresserad av matlagning. Jag vet ingen annan som är så duktig på att piffa till vardagsmaten, så av honom får jag mycket inspiration!

Ordet är ditt kära broder!




Kock för dagen: Martin
.
Familj: Mor & far, min syster med sitt energiknippe till dotter, en massa kusiner och en särbo.
.
Favoritmat: Husmanskost, tveklöst. En portion kokt potatis, hemmagjorda köttbullar med sås och givetvis rårörda lingonsylt har lockat hem mig från både det ena och andra hörnet i världen.

Mat jag inte gillar: Hmm.. vad kan det vara? Grönsakssoppa har aldrig varit ett första val för mig. Kommer att tänka på mammas köttbullar som hon smaksatte med någon konstig krydda med väldig speciell eftersmak, vi åt dem alla första gången utan att säga något. Andra gången hon gjorde dem sa vi lite försynt att de där köttbullarna inte är de godaste, givetvis åt vi upp allt ändå :)

Trivs bäst att laga mat: I trevligt sällskap. Eller de gånger man har mycket tid och kan förändra beprövade recept.

Hälsning: Perfekt med en sådan här blogg där man kan få många goda recept samlade och samtidigt som man får tips till nya recept att pröva. Nu när man får vara "Live" på internet ska jag passa på att hälsa med. Amanda, nästa gång vi ses önskar jag slippa läsa om Nisse, den boken har du gett mig varje gång nu ;)
Charlotta, lycka till med bestigandet av den lilla kullen i norr!


Chili- och kycklingpaj



Pajdeg:
2 1/2 dl vetemjöl
75 g smör
3/4 dl Kesella lätt
.
Fyllning:
3 ägg
250 g keso chili
Smör eller olja att steka i
200 g kycklingfilé
2 dl riven lagrad ost

Gör så här:
Hacka ihop smör och mjöl. Tillsätt Kesella och arbeta snabbt ihop till en deg. Tryck ut degen i en pajform (24 cm i diameter). Låt vila i kylen ca 30 min.
Skär kycklingfílen i bitar och stek den i en stekpanna. Sätt ugnen på 200°. Nagga botten med en gaffel. Förgrädda pajskalet i ugnen ca 10 min. Vispa upp äggen och blanda ner keson, kycklingen och den rivna osten. Häll blandningen i pajskalet. Grädda pajen i ca 25 min tills den har stelnat.
Receptet är från början Chili och Räkpaj från Arla, men som vanligt gör min kära bror om det till sin egna variant!
.
Ikväll har jag och Amanda haft Fredagsmys med familjen Hansson. Amanda och Alvin har inte träffats sedan i somras, så det tog en liten stund innan de kom igång och leka.
Vi blev bjudan på en underbar middag som var lagad med mycket kärlek ;)
Imorgon visar jag med bilder vad vi åt.
.
Kram

2 kommentarer:

Jenny sa...

Martin, eftersom att det är jag som köpt böckerna om Nisse så kan jag meddela att jag tror att det finns fler böcker om om just den grabben.. Det är bara för dig att skynda till bokaffären!:)

lina sa...

gud va gott dedär såg ut... mmmm