Sök recept här!

onsdag 16 september 2009

Fiskburgare


Något som jag varit nyfiken på att testa ett tag är fiskburgare. Idag blev det äntligen av. Jag tog lite av det jag hade hemma och resultatet blev riktigt gott!

4 portioner
400g fisk, jag använde hokifilé
1 gul lök
2 morötter
sweet chilli sås
salt
1 ägg
ströbröd
smör till stekning

Gör så här:
Mixa fisk, lök och morötter. Tillsätt sweet chilli sås, ägg och lite salt. Blanda väl. Smält smör i en stekpanna. Forma blandningen till små biffar och lägg dem i ströbröd på båda sidor. Stek på medelhög värme tills fiskburgarna har fått en gyllenbrun färg på båda sidor.

Som tillbehör stekte jag zucchini skivor, som jag hade låtit ligga på hushållspapper med salt på före stekning. Detta för att dra ur vätskan ur dem. En kall sås rörde jag också ihop. Jag gjorde det enkelt för mig och använde gräddfil och en dipmix.




Igår hade vi en mysig eftermiddag på lekplatsen. Extra roligt var att vi träffade en hel del kända ansikten!
Ofta är man inte själv medveten om man säger något ord ofta, men har man en 2,5 åring då märker man ganska så fort vilka uttryck som används ofta.
Själv så gillar jag tydligen ordet "ok".

Kram


3 kommentarer:

Katrin sa...

Så söt hon är!! Syns imorrn!

Tytti sa...

Det här receptet lät spännande. Det måste jag testa nån dag!

Kram

me and alice sa...

Mmmm det lät gott! Herrejisses hur ska jag hinna prova alla dina recept! Du gör ju så mycket gott!!
Har länkat till dig i mitt inlägg i kväll. Hoppas det var ok att jag gjorde det??
kram Susanne