Sök recept här!

torsdag 10 september 2009

Rågknäckebröd



Ett annat gott knäckebröd som jag bakar då och då är de här rågknäckebröden. Tunna spröda och gärna stora knäckebröd. En given succé kan jag lova!
Receptkälla: www.recept.org
.
16 Portioner
100 g Margarin
5 dl Vatten
50 g Jäst
1 tsk Salt
3 dl Rågflingor
13 dl Rågsikt

Gör så här:
Smält matfettet i en kastrull. Häll på vattnet och värm fingervarmt. Smula ned jästen i en bunke. Häll på lite degspad och rör så jästen löser sig.
Tillsätt resten av degspadet, salt och ca 1 liter av mjölet. Arbeta degen smidig. Låt den jäsa under bakduk ca 30 minuter.
Arbeta in 2 dl mjöl, spar resten (1 dl) till kavlingen.
Ta upp degen på mjölat bakbord och knåda den smidig. Dela degen i 16-18 bitar. Kavla ut -tunt- till runda kakor ca 20 cm i diameter.
Kavla först med vanlig kavel och sedan med kruskavel. Har du ingen - lägg kakorna på smord eller bakpapperskläd plåt, och nagga med en gaffel. (Eller som jag gjorde, med en köttyxas knaggliga "mör-sida").
Grädda i 275 grader i mitten av ugnen, i ca 8 minuter. Låt kakorna kallna på galler utan bakduk. Förvara dem torrt.

Vilket underbart höstväder vi har haft de senaste dagarna. Man kan ju inte vara annat än glad!
Ikväll ska jag och några andra tjejer hem till Jenny för en trevlig stund. Jag råkade nämna för Jenny för ett tag sedan att Amanda växt ifrån sina pussel och att jag verkligen behövde köpa några som var lite svårare. Vad kommer inte Jenny med nästa gång vi ses...

Kram

1 kommentar:

Jenny sa...

Knäckebröden såg riktigt läckra ut, får jag testa att göra! Tack för ikväll gumman, du skötte dig exemplariskt!! Puss