Sök recept här!

lördag 4 december 2010

Kanelbullar



























.
Idag har vi börjat dagen med bullbak. Förutom jäsningen så går det faktiskt väldigt smidigt att baka bullar.
Dagens recept blev så här:

Ingredienser:
200 g smör
5 dl mjölk
1 pkt jäst
1,5 msk kardemumma
1,5 tsk salt
1,5 dl socker
1 ägg
3 dl dinkelmjöl
ca 11 dl vetemjöl

Fyllning:
225 g smör
1 dl socker
1 msk kanel
1 tsk vaniljsocker

1 ägg
pärlsocker

Gör så här:
Smält smöret och tillsätt mjölk. Värm vätskan till 37 grader. Smula jästen i en bunke och under omrörning häll över den varma vätskan. Tillsätt salt, kardemumma, socker, ägg och sedan mjölet undan för undan.
Degen ska enligt mig vara lite kletig. Lägg över en bakhandduk och låt jäsa i 45 minuter.
Vispa ihop ingredienserna till bullarnas fyllning med elvisp.
Ta upp degen på mjölat bakbord. Dela i två delar och kavla ut tunnt. Bred ut hälften av fyllningen och rulla ihop. Skär i smala skivor och lägg i bullformar. Låt jäsa ytterliggare 30 minuter.
Pensla bullarna med uppvispat ägg och strö över pärlsocker.
Grädda mitt i ugnen ca 5-8 minuter i 250 grader.
Låt bullarna svalna på galler under bakduk.






Foton tagna från Annas valpblogg!

.



Idag har vi haft en riktig djurdag. Vi började med att hälsa på hästen Snobben för att sedan åka vidare till Anna som har Good Girls kennel. Där fick vi mysa med valparna Tiger och Humla som just fyllt 4 veckor. Det blev även ett kärt återseende med Colin :)

Kram

2 kommentarer:

vanilla sky sa...

Herregud vilken söt liten skapelse!

Kanelbullar går alltid hem :) Brukar ha ett gäng liggandes i fysen!

Malena o Annie sa...

Valpar är Juvliga!! Jag har så mkt att berätta om mig och Annie och vår träning så de bara bubblar i mig, men jag får skicka ett mail istället :) kramar