Sök recept här!

onsdag 14 juli 2010

Kryddig vinbärskompott


.
När jag ändå höll på att safta passade jag även på att koka den här goda kompotten. Man kan ha den t.ex. istället för gelé till en god köttstek. Kompotten blev härligt kryddig, men ändå lite söt i smaken.
Även detta vinbärsreceptet har jag hittat i Året runt.

Till 1,5 honungsburk:
1 liter rensade vinbär
2 msk vitvinsvinäger
4 dl strösocker
½ tsk stött koriander
1/4 tsk malda nejlikor
½ tsk mald kryddpeppar

Gör så här:
Lägg bären i en gryta, koka upp och sjud under lock ca 10 minuter. Tillsätt vinäger, socker och kryddor. Koka utan lock tills kompotten har tjocknat, ca 20-30 minuter. Rör om då och då. Häll upp i varma rengjorda burkar och sätt på lock. Förvara kompotten mörkt och svalt eller i kylskåp. Låt stå ca 1 vecka innan användning.
.
.
Både igår och idag har jag haft turen att umgås med härliga vänner som har bjudit på en hel del smaskigheter. Jag berättar nedan i bilder:


Grillad banan och choklad efter en god grillmiddag, Mmm såå gott!


Nybakd kladdkaka som var perfekt på alla sätt har jag ätit ikväll.

Kram

4 kommentarer:

Frida sa...

ajdå!! Jättefina tavlor!! Får vara med på nästa tävling!! Tack för tipset...men har inte vart hemma så har inte läst av din kommentar om tävlingen!

Hoppas de blir en ny snart istället!!

Ps: Dina grejer ser sjukt goda ut!!
Mvh Frida

Remsan sa...

Låter annorlunda och gott istället för gelé. Mina vinbär ska bara mogna först...

Clara sa...

Hade du röda eller svarta vinbär i eller blandat

Mor-Mia sa...

Jag kommer tyvärr inte ihåg vilket jag hade.. Men det funkar nog med vilket som!

Kram