Sök recept här!

tisdag 13 december 2011

Toscapaj



Den här pajen är riktigt god och har sina fördelar. Den ska stå ett dygn innan man äter den och man kan även frysa den. Receptet har jag fått av min fd kollega Ulrika.
Jag bjöd på den här förrförra veckan när jag stod för torsdagslunchen på jobbet.

Pajdeg:
3 dl vetemjöl
2 msk strösocker
1 tsk vaniljsocker
150g kylskåpskallt smör
1-2 msk iskallt vatten

Gör så här:
Lägg i alla ingredienser i en matberedare och kör snabbt ihop till en deg.
Platta ut den något och lägg den i en plastpåse. Låt vila i kylskåp ca 1 timma.
Kavla ut degen och klä en pajform med avtagbar kant. Ställ sedan återigen in pajformen i kylskåp 30 min eller frysen 10 minuter.
Förgrädda pajskalet 10-12 minuter i 200 grader.


Fyllning:
1 dl strösocker
1 msk ljus sirap
50g smör
1 msk mjölk
1 msk vetemjöl
200g skållad hel mandel

Gör så här:
Rosta mandeln i en torr stekpanna eller i ugnen. Passa noga så att den inte bränns.
Lägg alla ingredienser till fyllningen (utom mandeln) i en kastrull och låt sjuda på svag värme. Den ska tjockna lite utan att koka.
Lyft bort smeten från plattan och tillsätt mandeln.
Bred ut toscasmeten i det förgräddade pajskalet och sätt in i ugnen ca 15 minuter.
Låt kakan kallna och förvara sedan i kylskåp över natten.
Den behöver ett dygn på sig att mogna!
Servera tillsammans med vispad grädde.





Min vinst från Fazer har kommit och invigts..
Perfekt till allt julbak.

Kram

1 kommentar:

Alexandra - Kärlek på tallrik sa...

Åh wow! Jag som ÄLSKAR toscakakor, det här låter ljuvligt! Och vilket fint förkläde, ett sådant vill jag ha! Grattis till vinsten :D