Sök recept här!

lördag 3 december 2011

Pepparkaksbak med bästa degen!


Imorgon tänkte jag att vi ska baka pepparkakor igen och då med hemgjord deg. Vi kanske till och med kan få  till ett litet hus..
Jag har gjort degen idag så nu ligger den och gottar till sig i kylskåpet. Ett riktigt gott recept, så här kommer det igen!

Ingredienser:
150g smör
2,5 dl socker
½ dl ljus sirap
½ msk ingefära, malen
1 msk kanel
½ msk malda kryddnejlikor
1 tsk kardemumma
½ msk bikarbonat
1 dl vatten
7,5 dl vetemjöl

Gör så här:Låt smöret bli rumsvarmt. Rör smör, socker och sirap till en jämn smet. Använd gärna elvisp när du gör pepparkaksdegen.

Rör sedan ner ingefära, kanel, kryddnejlikor, kardemumma och bikarbonat. Tillsätt sedan vatten och sist mjölet. Använder du inte elvisp, knåda då in mjölet i degen på ett bakbord.
Låt degen ligga i kylskåp minst 1 dygn insvept i folie.
Tag fram en bit i taget av degen och kavla ut den tunn på ett bakbord.
TIPS: lägg ett bakplåtspapper mellan degen och kaveln. Degen fastnar då inte i kaveln och det är lättare att kavla tunnt.
Tag ut kakor med mått och lägg på kalla smorda plåtar eller med bakpapper. 
Grädda i mitten av ugnen i 200-225°c i 4-5 min.







här ser min adventsljusstake ut i år och imorgon är det redan dags att tända andra ljuset. Jag hade dock önskat att det första ljuset hade hunnit brinna ner lite mer, men det får bli en jämnhög ljusstake i år..

Kram


Inga kommentarer: