Sök recept här!

fredag 2 december 2011

Kladdig chokladkaka med päron

Ursäkta den dåliga bildkvalitén..

I veckan bakade jag en så god chokladkaka med päron som jag bjöd jobbets kursdeltagare på. Receptet har jag fått av min kollega Malin.
Kakan räcker till ca 10-12 bitar

Ingredienser:
100 g smör el marg
3 dl socker
4 msk kakao
1 tsk vaniljsocker
1 krm salt
1 1/2 dl vetemjöl
2 ägg

Granering:
1 burk konserverade päron ca 420 g
Hackad mandel
Pärlsocker

Gör så här:
Sätt på ugnen på 200 grader. Snöra o strös en rund form med avtagbara kanter.
Häll av päronen. Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Rör ner ägg och sist det smälta smöret. Häll smeten i formen. Skär päronen i klyftor och tryck ner dem lätt i smeten. Strö över strösocker och mandel. Grädda i ca 30-35 min. Kakan får gärna vara lite kladdig.

Servera med lättvispad grädde el vanilj glass.








Förra veckan försökte jag skicka in den här bilden till en tävling Fazer har just nu, men jag trodde aldrig att jag lyckades få iväg bilden.
Jag blev därför väldigt förvånad när jag hittade oss bland en av förra veckans vinnare! 
Klicka här för att komma till tävlingen!

Kram



4 kommentarer:

MÅ Gott sa...

Grattis till vinsten!

Vi har inte kommit igång med pepparkaksbaket ännu, men nästa helg kanske. Jag funderar som bäst på pepparkakshusets utformande.

Trevlig helg!

Vardag och flärd sa...

Grattis till vinsten! Så roligt! Och jag älskar din blogg!
Kram Eva

mumsfillibaba sa...

Grattis! Väldigt fin bild!

Kakan låter god med päron i. Choklad är ju aldrig fel:)

Alexandra - Kärlek på tallrik sa...

Nej, vad härligt! Grattis till vinsten, vad roligt :D Väldigt söt bild också, så jag förstår att du var en av de som vann <3

Och kakan ser underbar ut! Mmmm =)