Sök recept här!

söndag 20 mars 2011

Gratäng med fläskytterfilé, svamp och bacon


Lagade en god gratäng med fläskytterfilé i helgen. Måste bara tipsa om den och dela med mig av receptet. Då jag tyckte att orginalreceptet (från matklubben) var lite väl snålt, så har jag själv ökat på lite här och var.

Ingredienser:
600 g fläskytterfilé alt. fläskfilé
4 tomater
1 pkt bacon
färska champinjoner
3,75 dl vispgrädde
3 msk sötstark senap
1,5 vitlöksklyfta
kalvfond
Riven ost
ev smör till stekning

Gör så här:
Bryn bacon och låt rinna av på papper och klipp i småbitar.
Skiva och stek svampen i samma panna som baconen utan att diska den först.
Skär fläskytterfilén i 2 cm tjocka skivor. Bryn dem på båda sidor och krydda med salt och peppar.
Skiva tomaterna och lägg dem i botten på en smord form. Lägg över svamp och kött.
Vispa ur stekpannan med grädden och tillsätt senap, vitlök och kalvfond.
Salta och peppra och strö över lite cayennepeppar, för att få lite sting.



Lägg i baconen i såsen och häll den i formen. Toppa med riven ost.
Gratinera formen i 225 grader ca 20 minuter.

Servera tillsammans med risnudlar och en god sallad!
.
.
.






Igår spenaderade jag en skön dag vid havet och det är något som verkligen fyller mig med energi. Vi åt bland annat en riktigt god lunchbuffé på kurorten, som jag varmt kan rekommendra.



Mycket blåare än så här blir det inte. Himlen visade sig från sin allra bästa sida och det var bara att tacka och ta emot och framför allt njuta!!!

Kram

6 kommentarer:

Unknown sa...

Den här gratängen verkar inte gå av för hackor! Ska absolut testas! Kram

mumsfillibaba sa...

Låter som en riktigt smarrig gratäng. Ska jag absolut testa!!

Remsan sa...

Kan bara hålla med, ska absolut testas! Låter perfekt till fredagsmyset.

Anonym sa...

Gratängen såg jättesmaskig ut! Den ska jag testa i helgen, tack!

Kram Helen

Madeleine sa...

Låter jättegott!

Anonym sa...

Ja la till lite stekt lök till receptet det tyckte jag gav mersmak, men annars jättegott recept kanon tackar så mycket