Sök recept här!

tisdag 18 maj 2010

Rödbetsquinoa

Idag är det dags för ett nytt recept från Per!



Ännu ett buffétips, denna gång med det nyttiga och goda fröet quinoa. Detta proteinrika frö har ett lågt GI-värde och innehåller inget gluten och passar utmärkt i stället för ris eller pasta. Det är perfekt i sallad och soppa. Quinoan går också att grodda.


Till ca 4 portioner:

2 färska rödbetor (ca 250 g)

1 gul lök

1 klyfta vitlök

olja

2 dl quinoa

4 dl buljong

.

Dressing:

2 msk olivolja

2-3 msk citronjuice

salt

ev. svartpeppar

.

Gör så här:

Skala och riv rödbetorna. Hacka löken och fräs den tillsammans med finhackad vitlök i en kastrull och efter några minuter lägger du i de rivna rödbetorna.

Rör ner quinoan och häll på buljongen. Låt alltsammans småkoka under lock i 15-20 minuter.

Blanda ihop dressingen och rör till sist ner den i rödbetsquinoan. Kan serveras varm eller kall.

.

Oj vad grönt och fint det har blivit ute nu. Nu är det bara värmen som saknas!

Imorgon ska jag fixa lite inför min pappas födelsedag. Han har själv fått önska tårta och mat, jag kommer bland annat laga den godaste potatisgratäng jag någonsin har ätit!

Kram

1 kommentar:

LANTHUNDEN sa...

Tack för grattiset gumman!!!

Det var så trevligt att träffas. Gud så gott allt ser ut som du bloggar här, längtar tills jag får tid att laga mat igen...och ett stort kök;)

Kram Kram