Sök recept här!

lördag 15 maj 2010

Mor-Mias köttbullar



I veckan lagade jag köttbullar. Varje gång jag gör det tänker jag samma sak.. "varför gör jag inte det här oftare". Istället gör jag nästan alltid biffar. Nu har jag iaf bestämt mig för att göra det snart igen, för det är ju såå gott!

Ingredienser:
500g nötfärs
1 gul lök
1 ägg
1 äggula
2 dl vispgrädde
3/4 dl ströbröd
salt
vitpeppar
smör till stekning

Gör så här:
Sätt ugnen på 200 grader. Mixa löken till en slät sörja. Blanda grädde och ströbröd och låt stå och förvälla i ca 10 minuter. Blanda nötfärs, ägg, mixad lök, grädde + ströbröd och krydda med salt och peppar. Blöt händerna och rulla till små köttbullar. Lägg dem i en smord form. Det är till fördel om de ligger ganska tätt.
Grädda i ugnen tills de har fått lite färg. Stek dem sedan färdigt i stekpanna i smör.



Om ni som jag inte gillar "torra" bullar. Så kan jag tipsa om ett sätt att fräsha upp dem. Pensla dem med uppvispat ägg och doppa i kokos blandat med råsocker. Stek dem sedan i en stekpanna med rikligt med smör. De ska bara bli lite gyllenfärgade.
Kram

Inga kommentarer: