Sök recept här!

torsdag 28 maj 2009

Riktigt goda Bullar


I morse vaknade min lilla tös med feber, så dagen har spenderats hemma. En bra aktivitet då är bullbak. Degen gjorde vi tillsammans, men sedan var det någon som somnade gott i soffan, så resten fick jag klara på egen hand. När jag fyllde år fick jag den fina boken "a piece of cake" och ur den tog jag lite ideér till mina bullar.
Jag började med att göra mjölpaketets bulldegsrecept, förutom att jag alltid tar lite extra socker, salt och kardemumma och mjölet tar jag på känn.
När degen jäst mixade jag ihop smör, socker och vaniljsocker, som jag brukar. Det roliga är att i boken stod det att man skulle mixa ihop (fast de använde kanel istället för vaniljsocker) för bästa resultat. Jag har mest gjort det för smidighetens skull tidigare. Kryddorna drar tydligen ur vätskan om man tillsätter dem separat, bra att veta!
Jag gjorde sedan knyten och lade på plåt. Jäsning som vanligt sedan endast pensling med ägg och in i ugnen tills de fått fin färg. När jag sedan tog ut bullarna penslade jag dem direkt med en blandning av sirap och vatten och strödde på strösocker blandat med kardemumma.
Denna idé med sirap och strösocker hittade jag i boken och det var något jag inte testat förut, men det kommer jag absolut göra om. Bullarna fick en väldigt blank och fin yta.
Om det är någon annan som har andra roliga ideér om fyllning till bullar eller liknade får ni gärna kommentera!
Kram Mor-Mia

1 kommentar:

Sven sa...

Vet itne om fyllning men om man ersätter smöret i degspadet med olja istället så får man en saftigare bulle. Precis som på cafe! :)