Sök recept här!

söndag 31 maj 2009

Grattis alla mammor!


Idag känner jag mig extra glad att vara mamma till en sådan här underbar tös. Dagen ska spenderas på djurparken ihop med våra vänner Linda, Sven och lilla Lovisa. Just nu håller jag på att göra iordning vår picnick för dagen ;)

Igår firade vi min mamma med grillat lamm och rotfrukter i ugn. Till efterrätt åt vi en liten kakbuffé som jag bakat (ja, jag stod inne och bakade när det var kanonväder ute.. men alla tre tog högst en timma att göra). Väldigt gott och uppskattad var den lilla buffén. Alltid kul att jämföra och utvärdera flera på en gång. Vi alla var överens om följande:
Radiokakan = jätte god, chokladig och får en fin brytning till kexen inuti.
Kolanötkakan = lite seg kolakaka med salta nötter i, kan det bli godare..
Havrechokladkaka = kan tänka mig att denna är perfekt till kaffe. Inte så söt och med mycket chokladsmak.

Receptet för dagen tänkte jag skulle bli den här enkla radiokakan (chokladkakan till höger), som tydligen ska vara en 60-tal klassiker. Det var väl då radioapparater såg ut så!
Receptkälla: Allt om mat
Till ca 15 bitar:
200g mörk choklad 70%
50g smör
4 msk ljus sirap
½ pkt mariekex


Gör så här: Klä en avlång form 1½ liter invändigt med bakplåtspapper. Bryt chokladen i bitar och lägg dem i en kastrull. Tillsätt smör och sirap. Smält på svag värme under omrörning. Häll massan i formen. Krossa kexen grovt och tryck ner dem i chokladsmeten. Lägg på en bit bakplåtspapper och tryck till med händerna så att kexen blandas med chokladen. Ställ kallt för att stelna minst 4 timmar. Stjälp upp och skär kakan i cm tjocka skivor.

Man kan nog inte göra en enklare kaka än den här, för inte ens en ugn behövs.. Kram Mor-Mia

1 kommentar:

LANTHUNDEN sa...

Men Mia...eller MOR-Mia;) vad duktig du är med receptblogg oxå, här får man ju komma för lite inspiration...vilket verkligen kan behövas i vårt kök. Du är så grym!

Grattis på morsdag till dig med.

Kramar