Sök recept här!

torsdag 21 maj 2009

Goda tillbehör till grillat!

Ikväll var det strålande väder här i Strömstad och då passade vi på att sitta ute och äta, riktigt mysigt!

Som tillbehör till vårt grillade kött hade vi basilikapotatis och filoflarn med salladslök och chevré.
Båda rätterna var lika goda kalla som varma.
Jag kan verkligen rekommendera båda rätterna och jag kommer absolut göra de fler gånger!


Det här receptet har jag fått av en av mina góa jobbarkompisar. Vi brukar ofta sitta och prata mat och byta recept ;)

Till 4-6 pers. receptkälla: allt om mat
800-1000g färskpotatis
ca 25 blad färsk basilika
1 dl grovt hackad persilja
2 msk vinäger
1 1/4 dl olivolja
1 dl finriven parmesanost
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
1 pressad vitlöksklyfta
Gör så här:
Tvätta potatisen och koka den mjuk. Mixa övriga ingr. under tiden.
Häll av kokvattnet från potatisen och låt den ånga av och svalna något. Tärna potatisen grovt, häll över såsen och blanda försiktigt. Själv hällde jag på lite extra persilja på toppen som dekoration.





Till 4 pers. Receptkälla: Allt om mat
250g salladslök
5 ark filodeg (15 x 20 cm)
150g chevréost
1 dl vispgrädde
2 ägg
3/4 tsk salt
1 krm sv.peppar
olivolja

Gör så här:
Sätt ugnen på 200 grader. Halvera löken och koka den i lättsaltat vatten i ca 2 min. Häll av vattnet och ställ löken åt sidan. Skär bort kanterna på osten, mosa den i grädden med en gaffel. Rör ner ägg, salt och peppar.
Pensla insidan av en avlång form, ca 1,5 liter väl med olja. Klä den med filodeg. Var noga med att pensla med olivolja mellan varje lager. Degen ska vila ända upp på kanten av formen.
Fördela smeten i formen och lägg i löken. Grädda mitt i ugnen 20-25 min. Lägg på folie de sista 5 min om den börjar få för mkt färg. Låt svalna ngt innan den stjälps upp på ett fat.


ä Kram Mor-Mia ä

Inga kommentarer: