Sök recept här!

lördag 24 augusti 2013

Enkel äppeltoscapaj


Bland det bästa med sensommaren och början av hösten tycker jag är all frukt man kan skörda. Jag fick en påse trädgårdsäpplen av min bror och jag passade genast på att baka en paj.
Först ut var den här goda och väldigt enkla toscapajen. Inom kort ska jag även testa en toscapaj med mördegsbotten och jämföra vilken som blir godast.

Ingredienser:
100 g smör
1,5 dl strösocker
2 ägg
1,5 dl vetemjöl
1 krm vaniljpulver (alt. 2 tsk vaniljpulver)
4-5 mindre äpplen
0,5 tsk kanel

Toscaglasyr:
50 g smör
3/4 dl strösocker
50 g skivad mandel (finns färdigt på påse)
1 msk vetemjöl
1 msk mjölk

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret till pajen och låt svalna. Vispa ägg och socker luftigt. Tillsätt vetemjöl och vaniljpulver och rör sist ner det smälta smöret.
Häll smeten i väl smord och bröad springform.
Skala och klyfta äpplena i tunna skivor. Tryck ner äppelskivorna i smeten och pudra över kanel.

Receptet ovan är avsett för en normalstor springform, men då jag bakade i en mindre form  så halverade jag receptet.

Grädda kaka i ca 20-25 minuter. Ta ut kakan och höj ugnstemperaturen till 200 grader.

Smält smöret till toscaglasyren och tillsätt socker. Blanda ner mandelspån och mjölet. Rör om noga hela tiden och ha en låg temeratur så att toscasmeten inte skär sig. Häll avslutningsvis i mjölken och rör tills det är en jämn och fin kräm. Häll den varma toscasmeten över kakan och ställ in i ugnen ytterligare 8-10 minuter.



Servera kakan ljummen tillsammans med vaniljsås.




I eftermiddag har jag, Amanda och Flinga varit på klubben och tränat lite agility. Roligt tyckte vi alla tre. Vi fick även till ett bra passivitetspass före vår träning då det var ett gäng som tränade skydd.


Amanda börjar bli en riktigt duktig liten hundtränare, så snart är det väl hon som lär mig istället för tvärtom :)

Kram




1 kommentar:

Systeryster och jag .... sa...

håller med dig om hösten och allt att skörda
Äppleträden är fulla i trädgården så det kommer att bli mycket paj och chuney i höst