Sök recept här!

torsdag 30 maj 2013

Saftigt och gott filmjölksbröd


Jag har flera goda recept på bröd utan jäsning, som istället innehåller bikarbonat. Matplatsen tipsade för ett tag sedan om det här goda brödet. Jag som gillar att prova nytt provbakade och kan bara hålla med. Jättegott, saftigt och framför allt enkelt att baka. Brödet håller sig i flera dagar utan att bli torrt, vilket är ett stort plus i kanten. Jag gjorde små justeringar i receptet utifrån vad jag hade hemma.

Ingredienser:
7 dl vetemjöl
3 dl grahamsmjöl
3 dl grovt rågmjöl
2 tsk salt
1 dl solrosfrön
1 dl linfrön
2 dl torkade aprikoser (klipta i småbitar)
1 dl blandade nötter (jag köpte en  färdig blandning  av osaltatde nötter och lite frukt, sportmix tror jag att den hette)
1 l filmjölk
1,5 tsk bikarbonat
2 dl mörk sirap

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader och blanda ihop mjöl, salt, fröer, frukt och nötter (grovhackade) i en skål.
Blanda filmjölk, sirap och bikarbonat i en annan skål. Rör sedan försiktigt ihop de båda blandningarna till en jämn smet. Smöra två avlånga brödformar och fördela smeten jämt.
Strö över lite vetemjöl och låt grädda i nedre delen av ugnen ca 1,5 timma. Täck med folie den sista delen av gräddningen om bröden håller på att bli för mörka. Känn med en sticka om de är klara.
Låt bröden vila på galler invirade i bakhanddukar minst 5 timmar, eller som jag gjorde över natten.






Idag har vi lämnat över nycklarna till vår lägenhet och det känns riktigt skönt. Det har varit en period med riktigt mycket slit och släp. Nu återstår "bara" att packa upp allting på nya stället.. men det är ju bara roligt!

Kram




1 kommentar:

MÅ Gott sa...

Jag delar din upplevelse att bikarbonatbröd snabbt blir torra och tråkiga. Bra med ett recept där det håller sig saftigt!