Sök recept här!

måndag 13 maj 2013

Pollykladdkaka


Idag har jag bakat den här goda kladdkakan med pollygodisar. Härligt kladdig med en lagom brytning mot Pollyns seghet.

Ingredienser:
Till en rund form ca 18-20 cm:
Smör och ströbröd till formen
2 ägg
3 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
4 msk kakao
1 1/2 dl vetemjöl
1 nypa salt
100 gram smält smör
Valfri mängd Polly (ljus choklad)
Gör så här:
Stätt ugnen på 175 grader.
Kläm fast ett bakplåtspapper i formen och smörj och bröa den.
Rör ihop ägg och socker med en slickepott ( Vispa inte ).  Smält smöret och låt det svalna.
Rör i hop alla torra ingredienser , och rör ner i äggsmeten vartannat med smöret.
Klicka ut smeten i formen och smeta ut så att det blir ett jämnt lager.
Tryck ut Pollygodisar i cirklar i kakan och grädda i ca 15- 20 minuter.
Låt kakan stå kallt och stanna till sig en timme innan servering.
Servera tillsammans med vispad grädde

Igår tränade jag och Amanda agility med Flinga för första gången. Hon fick springa genom flera olika tunnlar utan minsta tvekan. Vi avslutade med en U-formad tunnel, som hon klarade med bravur!

Kram


6 kommentarer:

Anonym sa...

Åh så roligt med agillity träning.Jag tränar uppletande med min Nicco och det älskar han. Ger sig aldrig Kram Kicki

Millas Hälsoblogg sa...

Riktigt smarrigt kan jag tro:)
Ha det gott

Systeryster och jag .... sa...

har något liknande recept
Riktigt gott

Anonym sa...

Den ser jättegod ut, ska testa att göra den någon gång.
Tack för tipset!;)

Anonym sa...

Pollykaka kan med fördel serveras med mangosorbet och physalis. Otroligt god kombination. Man kan också ta de båda föregående samt lite vaniljglass om man vill ha ännu fler smaker.

Mor-Mia sa...

Tusen tack för tipset!!
Jag ska testa att servera med mangonsorbet nästa gång!