Sök recept här!

torsdag 2 maj 2013

Mor-Mias hemgjorda vaniljsås


Igår bjöd vi mina föräldrar på äppelpaj och hemgjord vaniljsås. Det är helt klart värt tiden att göra egen vaniljsås mot att köpa färdig eller halvfabrikat, som jag har gjort tidigare.
Den här såsen är lagom krämig med en god vaniljsmak och lagom sötma. Vaniljpulver hittar man i välsorterade mataffärer. Jag hittade min lilla burk jämte vaniljstängerna. Betydligt billigare än att köpa vaniljstänger!
Enda skillnaden (om jag har förstått rätt) är att buken innehåller urskrapade frön och inga skal.
Här kommer receptet på min vaniljsås:

Ingredienser:
2 dl mjölk
3 dl vispgrädde
1 knivsudd vaniljpulver
2 äggulor
2,5 msk strösocker
2 tsk potatismjöl

Gör så här:
Koka upp mjölk, grädde och vaniljpulver. Ställ grytan sedan i kallt vattenbad i diskhon för att kallna.
Tillsätt äggulor, socker och potatismjöl och låt såsen puttra ihop till en lagom tjock konsistens. Låt svalna och servera till en god paj.

Här kommer receptet på den äppelpajen jag bakade:

Ingredienser:
5-7 äpplen (beroende på storlek) gärna svenska
1 tsk kanel
100 g smör
2,5 dl strösocker
150 g vetemjöl
1 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
0,5 tsk salt
1 ägg, uppvispat

Gör så här:
Sätt ugnen på 200 grader. Smörj en form och lägg i skalade och klyftade äpplen. Strö över lite kanel.
TIPS!!  Klyfta äpplena större om du har en mjölig äppelsort och tunnare om det är en fast äppelsort.
Smält smöret och låt det svalna.
Blanda alla torra ingredienser och tillsätt ägg och smör. Blanda till en jämn smet och bred den över äppelklyftorna. Platta ut den lite och avsluta med att strö lite kanel över.
Grädda i nedre delen av ugnen ca 40 minuter. Den är klar när den fått en gyllenefärg.



Ännu godare blir det när man kan sitta i trädgården och äta.




Flinga har fått börja träffa våra kompisars hundar i liten skala. Här är hennes första möte med Jonna. 

Kram




Inga kommentarer: