Sök recept här!

söndag 15 juli 2012

Nutellapavola med chokladkräm, grädde och bär


Igår bakade jag Pavola för första gången. Jag tyckte att nutella lät som en god smaksättare och då jag inte hittade något färdigt recept så uppfann jag ett. Jag lade sedan på en chokladkräm, grädde och färska bär som topping. Resultatet blev väldigt gott!!

Ingredienser:
4 äggvitor (rumstempererade)
1 nypa salt
2,5 dl strösocker
1 tsk vitvinsvinäger
2 tsk maizena
1 rågad msk nutella

Gör så här:
Sätt ugnen på 180 grader. Rita en cirkel med ca 22 cm i diameter på ett bakplåtspapper och lägg det på en plåt.
Vispa äggvitorna tillsammans med en nypa salt till ett fast skum. Tillsätt socker, lite i taget tills marängsmeten är hård och blank. Vänd försiktigt ned maizena, vinäger och nutella.

Bred ut smeten jämnt i cirkeln på bakplåtspappret. Sätt in plåten i ugnen och sänk graderna till 150. Grädda mitt i ugnen 75 minuter. Stäng av ugnen och låt pavolan svalna i ugnen.

Chokladkräm:
1 dl mjölk
3 msk vetemjöl
2 msk kakao
2 äggulor

Kokas snabbt ihop och när smetan har kallnat blanda i:


2 tsk vaniljsocker

50gr rumsvarmt smör
1 dl florsocker




Bred på chokladkrämen, sedan vispad grädde och toppa med färska bär. 

Klart att servera!





Igår var det min mammas födelsedag och det firade vi med paket, massa god mat och ovan pavola till fika.


Kram







2 kommentarer:

Alexandra - Kärlek på tallrik sa...

GUD vad gott att smaksätta den med nutella, pavlova som redan är en av mina stora favoriter som den är - jag skulle väl svimma om jag fick hugga in på den här varianten! Härlig bild på den också, den översta, ser verkligen fantastiskt ut <3

Marja - Baka Sockerfritt sa...

Mums med nutella i! En av mina favorit bakprodukter :) (gör min egen vilket är jätteenkelt!)