Sök recept här!

onsdag 11 juli 2012

Krämig jordgubbspaj


Vi hade ett gäng jordgubbar som började bli på gränsen. För att slippa slänga dem bakade jag en paj istället. Resultatet blev riktigt gott. Den här pajen bakas i vanliga fall med krossad ananas, men visade sig passa alldeles utmärkt med jordgubbar!


Pajdeg:
150 g mjukt margarin
1 dl socker
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver

Fyllning:
2 dl Crème Fraiche
1 ägg
½ dl socker
2 msk vaniljsocker
1-1½ liter färska jordgubbar



Gör så här:Rör ihop pajdegen och tryck ut den i en pajform. Förgrädda skalet mitt i ugnen, 200°C, ca 10 minuter.
Skiva jordgubbarna. Rör ihop crème fraiche, ägg, socker och vaniljsocker till en slät smet. Tillsätt jordgubbarna och häll alltsammans i det förgräddade pajskalet. 
Grädda ytterligare  20-25 minuter.




Servera med vaniljglass eller vaniljsås.









I måndags började min semester. Äntligen har jag en massa tid att vara kreativ i köket. Just nu har jag bröd på jäsning och soppa på spisen. Det ska vara gott att vara ledig :)


Kram







1 kommentar:

mumsfillibaba sa...

Den pajen har jag gjort många gånger med ananas. Kan tänka mig att den är god med gubbar.