Sök recept här!

måndag 1 augusti 2011

Korvbröd med graham


En kväll när jag och Amanda skulle ha "tjejfest" fick hon bestämma maten. Hon valde korv med bröd. Då vi inte hade något korvbröd hemma bestämde jag mig för att baka eget och det visade sig gå alldeles utmärkt!

Ingredienser:
räcker till 12 bröd
25 g jäst
2,5 dl mjölk
0,25 dl olja
0,5 tsk salt
1 tsk socker
2 dl grahamsmjöl
4 dl vetemjöl special

Gör så här:
Smula ner jästen i en degbunke. Värm mjölken och oljan i en kastrull tills den blivit 37 grader. Häll lite av degvätskan över jästen och rör tills den är upplöst. Häll över resten av degvätskan och tillsätt salt, socker och rör om.
Tillsätt grahamsmjölet och ca 3 dl av vetemjölet och arbeta till en jämn deg. Tillsätt resten av vetemjölet och arbeta in allt mjöl. Degen ska släppa bunkens kanter och inte vara kladdig. Detta tar ca 5 minuter.
Strö över lite mjöl och låt jäsa 30-40 minuter under en bakhanduk.
Ta upp degen på en mjölad bänk och knåda den.
Dela degen i 12 delar och rulla dem till avlånga bröd. Lägg bröden med snittytan uppåt på en plåt med bakplåtspapper.
(Vill man ha rundare korvbröd kan man rulla dem lite innan man lägger dem på plåten.)
Låt jäsa 30 minuter.
Grädda mitt i ugnen i 225 grader i 8-10 minuter. I varmluftsugn 200 grader i ca 12 minuter.
Låt svalna på galler under bakhandduk.
.
.
.
.





Amanda var för söt när jag skulle fota brickan. Hon kom då springande med sin festis och sa "vänta mamma den här ska vara med också". För henne är det vardag att mamma fotar och stylar maten.

Kram


2 kommentarer:

Mat på Bordet sa...

Hei
Ina (fra www.kjoekkentjeneste.blogspot.com) og Ina (fra www.matpaabordet.com) har startet http://www.matbloggsentralen.blogspot.com.
Bloggen startet vi for noen uker siden og vi har hittil samlet over 100 norske bloggere som blogger om mat. Nå ønsker vi også å samle svenske og danske matbloggere.
Det hadde vært veldig hyggelig om du kunne tenke deg å være med. Send oss en mail eller legg igjen en kommentar på bloggen så legger vi til bloggen din!
Hilsen
2xIna

Alexandra - Kärlek på tallrik sa...

åh, jag ska också prova att baka mina egna korvbröd, jag är aldrig nöjd med de köpta, speciellt inte fullkornsvarianterna! Haha, gulligt med festisen <3