Sök recept här!

lördag 13 juni 2009

Kryddiga revben

Gårdagens studentväder var ingen höjdare, men den studentmotagning vi var på hängde inte läpp för det. De bjöd på en jätte god buffé, där bland annat min tacopaj ingick.
Amanda tyckte dock höjdpunkten var att få klappa deras kanin.. ;)
När vi kom hem fick vi besök av min kusinvitamin Josephine. Jag bjöd henne på kamben och sallad.
Följer man receptet på kambenen, så blir de väldigt starka, vill man ha dem något mildare minskar man mängden cayennepeppar till ca hälften.
Receptet på kambenen kommer här:



(Receptkälla: Tinas mat)
Kryddblandning:
2 påsar dipmix med löksmak
1 1/2 msk rökt barbecuesalt eller annat salt
1/2 msk kummin
1 msk cayennepeppar
2 tsk svartpeppar

Gör så här: Sätt ugnen på 200 grader. Blanda alla kryddorna och dipmixen. Stöt i en mortel eller bara smula mellan fingrarna. Gnid in kryddblandningen i köttet som sedan läggs påbakplåtspapper på en plåt. Sätt in mitt i ugnen i ca 50 minuter.
Ofta blir det krydda över och den brukar jag spara i en burk till nästa gång!




Som efterrätt åt jag och Josephine upp resten av blåbärskakan och en kula vaniljglass. Till det drack vi varsin kopp kärlekste.
Kvällen bara sprang iväg, som den gärna gör när man har trevligt. Förhoppningsvis får vi tillfälle att göra om detta snart igen!

Idag (lördag) blev jag och Amanda bjudna på lunch hos Linda och Sven. De bjöd på Annikas hamburgare och bröd, så nu har jag själv ätit dem. Sven hade lyckats väldigt bra och det var nog ingen som gick hungrig från det bordet..
Tack än en gång góa vänner, jag lovar att bjuda igen snart!

Kram Mor-Mia

5 kommentarer:

Leila bakar... sa...

mmm..blåbärskaka som är så smarrigt! =)

Jossan sa...

Trevlig läsning måste jag säga! Det är inte alla som blir omnämda i en sådan här kändisblogg... :-)
Idag bjuder jag min kära på fetaostfylld fläskfile med örter och vitlök. Till det serveras bulgursallad med diverse delikatesser (obs, rester från igår ;-)). Calle tyckte att jag skulle ge dig receptet för det var verkligen värt att publicera enligt honom (kallas det bra betyg lr?!) och jag kan inte annat än att hålla med :-P.
Nu blir det golfbanan och ett par hål i det fina vädret!
Kram kram

åsa - hello sugar! sa...

jag älskar din fina kaffekopp! :) och blåbärskaka är ju en riktig sommarfavorit! :)

Mor-Mia sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Mor-Mia sa...

Jossan, självklart ska du få lägga ut ditt goda recept!

Åsa, ja visst är koppen fin. Det är en drejare i närheten som gjort den och ingen kopp är den andra lik ;)

Kram Mor-Mia