Sök recept här!

fredag 17 juli 2015

Himmelsk citronpaj med timjan❤❤❤



Tidigare i veckan bakade jag den här citronpajen med timjan för första gången och den var helt grym. Gott och knaprigt pajskal och med en fyllning som bara smälte i munnen. Den perfekta citronpajen helt enkelt.

Ingredienser:

Pajdeg
3 dl vetemjöl
1 dl strösocker
1 tsk bakpulver
1 knivsudd vaniljpulver (går att utesluta)
175 g smält smör

Fyllning:
3 ägg
2 dl strösocker
2 dl vispgrädde
2 msk vetemjöl
1 knivsudd vaniljpulver (alt. 1 tsk vaniljsocker)
rivet skal och saft från 1,5 citron
2 msk hackad färsk timjan (gärna citrontimjan)

Till servering:
Vispad grädde

Gör så här:
Blanda samman alla ingredienser till pajdegen i en bunke och tryck ut den i en form med avtagbar kant. Nagga botten med en gaffel. Ställ sedan formen i kylskåp 30 minuter.
Blanda under tiden samman ingredienserna till fyllningen och sätt ugnen på 200 grader.
Fyll det kalla pajskalet med fyllningen och grädda mitt i ugnen ca 35 minuter.





Receptet ovan är avsett för en pajform i normalstorlek, men då jag använde en mindre form så halverade jag bara receptet.



Servera pajen avsvalnad ihop med en klick grädde - jag lovar att den kommer att göra succé!!!




I lördags när värmen åter visade sig passade jag och Amanda på att ha en riktig mysdag med bad och hundträning. Förhoppningsvis kommer värmen snart tillbaka!!!

Kram


Inga kommentarer: