Sök recept här!

lördag 4 juli 2015

Ananaspaj och ett år i huset❤


Ojoj vilken skön sommarvärme det har varit idag. Helt otroligt att värmen kom tillslut
Jag har dagen till ära tagit mitt första dopp i sjön för i år och det var riktigt skönt!
I förmiddags passade jag på att baka en ananaspaj till fikat och det är ju bara såå gott!!!
Pajen är lika god kylskåpskall som nybakad och just att den går att förbereda gillar jag.

Pajdeg:
150 g smör
1 dl strösocker
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver

Fyllning:
2 dl crème fraiche (ej lätt)
0,5 dl strösocker
1 knivsudd vaniljpulver
2 ägg
2 burkar krossad ananas, ca 450 g

Gör så här:
1. Smält smöret i en kastrull och ställ det åt sidan.
2. Rör i socker, mjöl och bakpulver när smöret svalnat något. Tryck ut
degen i en pajform.
3. Låt ananasen rinna av i en finmaskig sil.
4. Blanda crème fraîche, socker, vaniljpulver
 och ägg i en bunke. Rör
sist i den avrunna ananasen. Fyll pajskalet och grädda i mitten av ugnen
i 175 grader i 30-40 minuter eller tills pajen har stannat och inte är rinnig i
mitten.




Receptet räckte till en normalstor och en liten ananaspaj och den lilla blev precis lagom till vårt eftermiddagsfika. Den stora får stå i kylskåpet och vänta på att bli uppäten.




Idag är det exakt ett år sedan vi sov första natten i huset och det känns helt galet att tiden har gått så fort. När man tittar på den här bilden så inser man att det har hänt en hel del sedan förra våren.

Kram

1 kommentar:

Anonym sa...

Paj, det är gott! Älskar paj!!

Kika gärna in hos mig, delar en mängd recept jag med!

https://cookiesandcakes22.wordpress.com