Sök recept här!

onsdag 8 juli 2015

Blåbärsbullar med citronfyllning och smuldegstopping


Idag har det regnat från och till hela dagen, så då tog jag tillfället i akt att provbaka ett bullrecept från Allt om mat som jag länge velat testa. Jag gjorde några mindre förändringar i receptet. Jag lade bland annat till ett ägg i degen och ökade citronsaften i fyllningen och det blev riktigt bra!

Ingredienser:
50 g jäst, för söta degar
150 g smör
5 dl mjölk
1 dl strösocker
0,5 tsk salt
2 tsk malen kardemumma
1,4 l vetemjöl (840g) + lite till utbakningen
1 ägg

Citron och mandelmassafyllning:
200 g mandelmassa
100 g smör, rumstempererat
2 msk marsanpulver
1 st citron, finrivet skal + 2,5 tsk pressad saft

Smuldeg:
100 g smör, kallt
1 dl strösocker
3 dl vetemjöl

Blåbärsfyllning:
150 g blåbär
2 msk florsocker
1 msk maizena majsstärkelse

Till pensling:
1 st ägg

Gör så här:
Smula ner jästen i en degbunke. Smält smöret och häll i mjölken. Värm till 37°. Rör ut jästen i degvätskan. Tillsätt socker, salt och kardemumma. Rör allt mjöl. Arbeta degen 5–10 min. Låt den jäsa ca 30 min under bakduk. 
Citron- och mandelmassafyllning: Riv mandelmassan och blanda den med smör, marsánpulver, citronskal- och saft. Rulla 40 små kulor av fyllningen och ställ kallt.
Dela degen i 40 bitar och rulla varje bit till en rund bulle. Lägg dem i pappersformar och ställ på en plåt. Låt jäsa ytterligare 30 min under bakduk.
Sätt ugnen på 225°. Smuldeg: Blanda smör, socker och mjöl till en smulig deg. Blåbärsfyllning: Rör ihop blåbär, florsocker och majsstärkelse. När bullarna är färdigjästa, tryck ner en kula av citron- och mandelmassafyllningen i varje bulle. 
Pensla med uppvispat ägg och fyll sedan på med blåbärsfyllningen. Strö över smuldeg. Grädda bullarna mitt i ugnen ca 8 min.
Bullarna tog sin lilla tid att baka men var väl värda varje minut för de blev väldigt goda!



Amanda önskade att få pyssla medans jag bakade bullarna och då fick hon prova att stämpla och måla med torrpastell. Jag tror att det gav mersmak för nu vill hon att vi ska ha en pysseldag varje vecka :)
Kram

Inga kommentarer: