Sök recept här!

tisdag 5 november 2013

Boeuf Bourguignon i Crock-Pot


I helgen testade vi rätten Boeuf Bourguignon med älgkött. Klockan 10:00 laddade vi vår Crock-Pot med alla ingredienserna och kl. 18:30 lyfte vi på locket och då var maten färdig att servera. Mycket smidigare än så här blir det inte!!
Det här är en sådan rätt som oftast faller både stora och små i smaken. Köttet blir så mört att det bara faller isär, så blev det inte senast när jag försökte mig på högrev i ugn..

När jag googlade på recept upptäckte jag att de flesta var ganska så likvärdiga, så min version skiljer sig inte så mycket från övriga.

Ingredienser:
1 kg högrev av älg
2 pkt bacon
5 små steklökar
4 vitlöksklyftor
4 morötter
3 dl rödvin
1 köttbuljongtärning
1,5 dl vatten
2 msk kinesisk soya
2 msk tomatpuré
15 st små champinjoner
1 st lagerblad
2 krm svartpeppar
1 kvist persilja
10 st syltlök
maizena till redning

Gör så här:
Skär köttet i 3 cm stora tärningar. Klipp baconen i mindre bitar och stek dem lätt i en stekpanna. Bryn köttet snabbt runt om och lägg sedan över kött och bacon i crock-potten. (Köttet behöver egentligen inte förstekas innan det läggs i crock-potten, men jag inbillade mig att det skulle bli ännu bättre om jag gjorde det). Skala och finhacka löken, skala och skär morötterna i 2 cm stora bitar och lägg i alla grönsaker.
Tillsätt alla ingredienser utom maizena och syltlök och lägg på locket. Ställ in på "låg värme" och ca 7 timmar.
Tillästt syltlöken när det återstår en halvtimma.
Sila buljongen ner i en bunke och red den med maizena och ev. lite grädde. Smaka av med salt och peppar.
Häll sedan tillbaka såsen i grytan och servera med pressad potatis, gelé och sallad.


Patrik är numera helt lyrisk över vår crock-pot och vill att vi ska använda den snart igen, frågan är bara vad vi ska hitta på då. Det finns ju så mycket gott!




I söndags åkte jag och flickorna iväg på kombinerad tränings- och lekdate. Flinga fick leka med sin bästis Vilja och Amanda fick leka med Lovisa och Agnes. Vi hann även med att gå viltspår med hundarna.

Kram


2 kommentarer:

Linda sa...

Underbara bilder på våra godingar! Alltid lika mysigt! Vi kör väl till helgen?:) Kram

Mor-Mia sa...

Gärna!! Kram