Sök recept här!

tisdag 5 mars 2013

Hallonmazariner



Idag har jag bakat hallonmazariner till våra kursdeltagare på jobbet. Det var betydligt enklare än jag trott och perfekt kaka att ha i frysen!

Till ca 25-30 st kakor
Deg:
200 g rumstempererat smör
5,5 dl vetemjöl
0,5 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
1 ägg

Fyllning:
400 g mandelmassa
200 g rumstempererat smör
0,5 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
3 ägg
1 dl lätt tinade hallon

Glasyr:
2 dl florsocker
1,5 msk vatten
någon droppe röd karamellfärg

Gör så här:
Blanda alla ingredienser till degen i en matberedare och arbeta ihop till en deg. Klä aluminumformar med degen. Jag gjode först små bollar, som jag tryckte ut i handen för att sedan klä formarna med den platta degen. Ställ formarna kallt i kylen.
Sätt ugnen på 200 grader.
Vispa mandelmassa, smör och socker. Tillsätt äggen ett i taget och vispa till en jämn smet. Avsluta med att blanda ner hallonen.  Fyll 2/3 av formarna med fyllning.
Grädda mitt i ugnen ca 12-15 minuter. Låt kakorna kallna.
Rör ihop ingredienserna till glasyren och bred en klick över varje kaka, ställ svalt för att stelna.
Kakorna går utmärkt att fysa!






På min födelsedag var vi på bio och såg "Små citroner gula". En mysig och lättsam film, som jag själv delvis kunde känna igen mig i. 

Kram





1 kommentar:

mumsfillibaba sa...

Mazariner har jag gjort en gång. Fantastiskt gott!