Sök recept här!

tisdag 8 november 2011

Hemgjorda köttbullar



I helgen lagade jag en omgång köttbullar, perfekt att ha i frysen och ta upp efter behov. Idag efter jobb och dagis tinade vi upp en påse med köttbullar och åt tillsammans med stuvade makaroner. Så enkelt, såå gott!
Här kommer receptet på mina köttbullar igen:


Ingredienser:
500g nötfärs
1 gul lök
1 ägg
1 äggula
2 dl vispgrädde
3/4 dl ströbröd
salt
vitpeppar
smör till stekning


Gör så här:
Sätt ugnen på 200 grader. Mixa löken till en slät sörja. Blanda grädde och ströbröd och låt stå och förvälla i ca 10 minuter. Blanda nötfärs, ägg, mixad lök, grädde + ströbröd och krydda med salt och peppar. Blöt händerna och rulla till små köttbullar. Lägg dem i en smord form. Det är till fördel om de ligger ganska tätt.

Grädda i ugnen tills de har fått lite färg. Stek dem sedan färdigt i stekpanna i smör.
.
.
.
Riktigt saftiga och goda!!!
.
.
.
.
.
.
.
.


I helgen hann vi även med att gå på teater, nämligen Snövit och de sju dvärgarna. Väldigt mysig och sevärd!
.
Kram
.

5 kommentarer:

MÅ Gott sa...

Här är det ibland snålt om tid mellan skola, jobb och aktiviteter så i måndags tog jag fram en förpackning köttbullar som Mattias stekt tidigare för just såna dagar.
Mina barn gillar inte stuvade makaroner tyvärr, men jag fixade pastan med lite soltorkade tomater i alla fall. :)

Nutella semifreddo hade jag turen att få smaka i lördags. Jättegott och som en godisbit efter maten... Mmm!

Alexandra - Kärlek på tallrik sa...

Vad mysigt med teater <3 Det var alldeles för länge sedan jag gick på någon sådan, och Snövit är ju en så fin saga också!

Vegetarian som jag är zoomade jag på en gång in de stuvade makaronerna på tallriken - Åååh vad gott det är! Och varför blir det inte av att jag gör det? Mmmm!

Millas Hälsoblogg sa...

Åh vad länge sedan jag åt köttbullar och stuvade makaroner är så gott.
Själv är jag värdelös på att få fina små köttbullar de blir mest som små biffar, men naken är så bra på det.

Har länkat till dig för jag har gjort en variant av din goda lingonfilegryta
Ha en bra helg

Viktkamp sa...

mums va gott det såg ut =)

Kanel och vanilj sa...

Ser väldigt gott ut!