Sök recept här!

tisdag 20 april 2010

Jordärtsskockssoppa

Idag är Per tillbaka igen och han börjar med att visa en god soppa. Den här måste jag bara testa någon dag!



Denna vecka blir det återigen soppa, den här gången gjord på den lilla knölen med den stora smaken: jordärtsskocka. Passar allra bäst till förrätt, kanske med matmuffins till. Recept på det kommer nästa gång!

Ingredienser:

500 g jordärtsskockor

2-3 potatisar

1 vitlöksklyfta

smör

1½ dl matlagningsvin

5 dl buljong

3 dl grädde

salt


Gör så här:

Skala jordärtsskockorna och potatisen, skär dom i bitar. Finhacka vitlöken.

Fräs skockor, potatis och vitlök i smör.

Häll över vinet och låt det koka ihop någon minut och tillsätt därefter

buljongen. Låt koka i ca 15 minuter tills allt är mjukt.

Mixa soppan.

Rör i grädden och värm.

Smaka av med salt och ev. peppar.


Idag har min gulliga föräldrar hjälpt mig med lite av varje. Mamma röjde bland annat i mina garderober så nu är det en fröjd att öppna dem. Som tack för hjälpen lagade jag en god middag till oss allihop och vad det blev visar jag imorgon!


Kram



1 kommentar:

Filibabba sa...

Vad kul att citatet är uppe, och som sagt så passar det ju jättebra till bilden! :)