Sök recept här!

tisdag 19 januari 2010

Gratinerad blomkål med sojakorv

Idag kommer Pers recept istället för igår. Det här receptet kommer jag absolut att prova.


1 stort blomkålshuvud

2 dl kokvatten

1 dl grädde

2 msk maizenaredning

1-2 msk senap

1 tsk dragon

1 tsk salt

1 krm peppar

1-2 dl riven ost

några sojakorvar (Hälsans kök, fryst, den är godast)


Gör så här:

Bryt blomkålshuvudet i buketter och förväll dem i lättsaltat vatten 4-5 min. Spar 2 dl av kokvattnet och koka upp det tillsammans med grädden. Red med maizena. Smaka av med senap, dragon, salt och peppar.

Lägg blomkålen i en gratängform och häll såsen över. Strö riven ost däröver. Gratinera i 200-250 gr ca 10 min.

Skär sojakorven i slantar och fräs den i stekpanna. Strö den över gratängen. Servera med kokt potatis, någon sallad och njut!




Tips, gör inte som jag gjorde..
Jag dammade min dator när den stod på och vips så gick det inte längre att skriva bokstäver. Tur att man har duktiga människor i sin närhet!

Kram


Inga kommentarer: