Sök recept här!

tisdag 9 september 2014

Godaste fisksoppan toppad med aioli♡


Just nu är jag inne i en period när jag lagar mat direkt från hjärtat utan några recept. Igår fick jag till en riktigt god fisksoppa, som jag gärna vill tipsa om. Patrik var helt lyrisk när han åt och jag kan bara hålla med om att soppan var väldigt god.
Inga konstigheter, bara bra och färska råvaror!

Ingredienser:
1 dl egengjord skaldjursfond (se tips på hur jag gjorde nedan)
3 dl vispgrädde
2 tomater
400 g färsk torskfilé
½ kg färska räkor
färsk persilja
2 droppar tabasco
örtsalt, svartpeppar och chilipulver

Tillbehör:
lite extra persilja
aioli

Gör så här:
Skala räkorna och ställ kallt så länge. Spara skalen för ev. fond.
Rimma fisken (torka den med ett papper och strö på salt, låt ligga och dra ca 10 minuter).
Blanda fond och grädde och koka upp. Krydda med tabasco, örtsalt, svartpeppar och lite chilipulver.
Låt soppan puttra några minuter. Skär tomaterna i tärningar och tillsätt dem tillsammans med klippt persilja. Skär fisken i bitar och lägg i den i soppan. Låt puttra några minuter.
Smaka av med ev mer krydda.
Avsluta med att lägg i de skalade räkorna.

Enkel skaldjursfond:
Ofta är det betydligt mer ingredienser i en skaldjursfond, men jag gillar att hålla det enkelt!
Lägg räkskal, en hackad gul lök och en hackad vitlöksklyfta i en gryta och rosta dem lite lätt i olivolja.
Tillsätt en skvätt vitt vin och ca 3 dl vatten. Låt puttra tills ca 1 dl vätska återstår.
Sila av fonden och använd den som grund till soppan!



Servera soppan tillsammans med en klick aioli, en kvist persilja och ev. en god brödbit!




jag har börjat tröttna på att duscha Flinga varje morgon för att hon är så smutsig efter promenaden (allt fastnar i hennes päls när den blir blöt), så kändes det väldigt skönt att ta på henne den här regnoverallen imorse. 
Jag behövde nu endast torka hennes tassar, då resten av hunden var torr och fin!
Perfekt även att overallen har reflexdetaljer utmed sidorna nu när mörkret är på intågande.





Jag är så imponerad av våra jordgubbsplantor som fortsätter att ge små gubbar. Nu har även skotten jag planterade i somras börjat ge nya skott..
På tal om skott så har våra physalisskott skjutit i höjden rejält och blivit riktigt kraftiga och fina.

Kram



1 kommentar:

Systeryster och jag .... sa...

Ser verkligen gott ut... lägger i spara och pröva mappen....