Sök recept här!

tisdag 11 mars 2014

Tips inför husbygge - val av trappa

Det man hör konstant när man bygger hus från andra är att det är så jobbigt med alla val. Själva tycker vi inte att det är så jobbigt med själva valen, utan vi har en ganska klar bild över hur vi vill ha det.
Det som däremot är svårigheten är att matcha våra val med vår budget. Där ligger utmaningen för oss!

Idag tänkte jag berätta lite om hur vi har tänkt kring vårt val av trappa. Trappan är en väldigt viktig detalj för mig (som det mesta skulle nog Patrik ha sagt..) och det är viktigt att den blir riktigt bra!


Först och främst gäller det att hitta en bra placering i huset. Många nybyggda hus väljer att lägga trappan i yttervägg precis jämte entrén. Nackdelen med det som jag ser det är att man får springa i allt grus från skorna när man ska gå upp och ner.
Fördelen med den här placeringen är oftast att övervåningen blir lättare att få till.



Vi har valt att placera vår trappa en bit in från hallen för att slippa gå i gruset och för att vi vill se trappan när vi kommer in i huset. Inget alternativ är rätt eller fel, utan snarare en smaksak.

Eftersom vårt hus byggs i New England-stil så vill vi även att trappan ska gå i den stilen. Trappa överlag är ganska dyrt och det blir inte billigare när man vill ha specifika detaljer..



Här ovan är några av de bilder som jag har använt som inspiration för vår kommande trappa. Just nu är vi på offertstadiet och innan veckan är slut ska vi bestämma oss för vilken trappleverantör vi vill gå vidare med.
Vi har i alla fall bestämt oss för att ha en vitmålad täckt trappa med blocksteg, liksom tre av ovan trappor har.






Jag vill även passa på att önska alla mina fina läsare en underbar dag i det soliga vårvädret!

Kram



Inga kommentarer: