Sök recept här!

tisdag 25 februari 2014

Långkok till middag


Imorse hade vi en ovanligt produktiv morgon. Jag bakade den här kakan till våra snickare och Patrik laddade vår Crock-pot med ingredienser till en god gryta. Vi ställde tiden på 10 timmar, så kl. 18:00 var vår middag klar. Köttet blir så otroligt mört så att det bara faller isär.

Ingredienser:
1 kg högrev av älg
2 pkt bacon
5 små steklökar
4 vitlöksklyftor
4 morötter
3 dl rödvin
1 köttbuljongtärning
1,5 dl vatten
2 msk kinesisk soya
2 msk tomatpuré
15 st små champinjoner
1 st lagerblad
2 krm svartpeppar
1 kvist persilja
10 st syltlök
maizena till redning

Gör så här:
Skär köttet i 3 cm stora tärningar. Klipp baconen i mindre bitar och stek dem lätt i en stekpanna. Bryn köttet snabbt runt om och lägg sedan över kött och bacon i crock-potten. (Köttet behöver egentligen inte förstekas innan det läggs i crock-potten, men jag inbillade mig att det skulle bli ännu bättre om jag gjorde det). Skala och finhacka löken, skala och skär morötterna i 2 cm stora bitar och lägg i alla grönsaker.
Tillsätt alla ingredienser utom maizena och syltlök och lägg på locket. Ställ in på "låg värme" och ca 7 timmar.
Tillästt syltlöken när det återstår en halvtimma.
Sila buljongen ner i en bunke och red den med maizena och ev. lite grädde. Smaka av med salt och peppar.
Häll sedan tillbaka såsen i grytan och servera med pressad potatis, gelé och sallad.





Jag har hittat ett så gott te som jag just nu dricker både på jobbet och hemma. 
Rund smak av honung men ändå kryddigt!

Kram


Inga kommentarer: