Sök recept här!

torsdag 26 september 2013

Vegetarisk lasagne


Tisdagens middag bestod av den här snabblagade och framför allt väldigt goda lasagnen. Den fick en perfekt balans mellan smakerna och jag kommer att laga den snart igen, vilket är ett bra betyg!
Ursprungsrecept från Allt om mat som jag har gjort om lite.

Ingedienser:
2 zucchini
1 gul lök
3 vitlöksklyftor
1 dl tomatpuré
4 dl creme fraiche
2 dl + 1 dl vatten
250 g färska lasagneplattor
50 g riven parmesanost
olivolja, salt och peppar

Gör så här:
Sätt ugnen på 225 grader.
Finhacka löken och skär zucchinin i små tärningar. Fräs grönsakerna i olja tills de har fått lite färg. Tillsätt tomatpurén och 1 dl vatten.
Krydda med 1 tsk salt och 1 krm svartpeppar.
Blanda creme fraiche, 2 dl vatten och hälften av osten i en bunke. Krydda med 1 tsk salt och 1 krm svartpeppar.
Riv lasagneplattorna i mindre bitar och varva dem med grönsaksröra och sås. Avsluta med sås och strö över resten av osten. Gratinera mitt i ugnen ca 20 minuter.


Servera tillsammans med en god sallad!





Kylan är på ingång, så i måndags passade vi på att inhandla lite nytt till Flinga. Hon fick bland annat det här fina täcket. Liksom hennes spårsele är detta kamouflagemönstrat.  Det sitter som skräddarsytt på henne och har alla de kvalitéer som jag sökte (vind- och vattenavstötande, bra skydd på magen och fodrat).
Inte blir det sämre av att det just nu finns på kampanj och kostar under hundralappen - KAP!!
Hade täcket även haft en reflex hade det fått full pott av mig, men det är också den enda nackdelen jag kan se.
Klicka här för att läsa mer om täcket!

Kram



Inga kommentarer: