Sök recept här!

tisdag 10 september 2013

Blåbärspaj med äppelgömma


Idag har jag testat den här pajen för första gången. Med lite ändringar i receptet så blev den riktigt god.

Ingredienser:
Pajdeg:
150 g smör
3,5-4 dl vetemjöl, (240 g)
1 dl florsocker
1 knivsudd vaniljpulver (går att utesluta)
0,5 msk vatten
1 st ägg

Fyllning:
3 st äpplen
2 msk smör, + 2 msk strösocker
200 g blåbär
2 msk strösocker
1 tsk maizena majsstärkelse

Pensling:
ägg

Tillbehör:
Vaniljsås

Gör så här:
Tärna smöret och blanda med vetemjöl och florsocker i en matberedare. Tillsätt ägg och vatten.
Blanda snabbt ihop till en jämn deg. Lägg degen i en plastpåse i kylen ca 1timme.
Sätt ugnen på 200°. Dela degen i två bitar. Klä en form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter, invändigt med hälften av degen.
Fyllning: Skala, kärna ur och klyfta äpplena. Stek dem i smör i en stekpanna ca 5 min. Rör i 2 msk socker. Blanda blåbären med 2 msk socker och potatismjöl. Lägg äppelbitarna i pajskalet och strö över blåbären.
Kavla ut den andra pajdegsbiten och täck pajen med locket. Pensla med uppvispat ägg.
Grädda mitt i ugnen ca 40 min.



Servera pajen ljummen med vaniljvisp.




Den godaste blåbärspajen jag vet är dock den här. Vi bakade den senast i söndags och då gick den åt som smör i solsken, sååå god!!

Ingredienser: 
120 g smör
1 ägg
2 1/4 dl socker
2 1/4 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
200 g blåbär

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret och låt det svalna. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda mjöl och bakpulver och rör i äggsmeten. Häll i smöret och rör till en jämn smet. Kläm fast ett bakplåtspapper i en springform och smörj den lätt. Häll i smeten i bakformen, bred ut den jämt och strö över blåbären.
Grädda i nedre delen av ugnen i ca 50-60 minuter.





I söndags hade jag och min kompis Mia en mysdag med våra tjejer. Vi började med att besöka Borås Miniatyr Ånglokssällskap och det var en riktig hit. Vädret var kanon och det var jätteroligt att åka tåget.

Kram



Inga kommentarer: