Sök recept här!

söndag 28 juli 2013

Nötfylld nektarin med maränghatt


Idag bjöd jag familjen på efterrätt efter lunchen, vilket blev väldigt uppskattat!
Efterrätten görs på ca 20 minuter och är en perfekt avslutning på en god middag.

Ingredienser:
räcker till 4 portioner
2 st nektariner
12 g smör
30 g finhackade pistaschnötter
1 msk rörsocker
½ tsk finrivet apelsinskal

1 äggvita
½ dl strösocker

Gör så här:
Sätt ugnen på 200 grader.
Dela nektarinerna i två halvor och ta bort kärnan. Blanda samman smör, rörsocker, apelsinskal och nötter till en grynig massa.


Lägg nektarinhalverna i en ugnsfast form och klicka på nötröran.


Sätt in i ugnen ca 10 minuter.
Ställ nektarinerna åt sidan och höj ugnstemperaturen till 250 grader.
Vispa äggvita till hårt skum och blanda försiktigt ner sockret. Lägg i en påse och klipp ett hål i ena hörnet och spritsa över marängen.
Ställ in mitt i ugnen om du har varmluft och i nedre delen om du inte har det.
Passa noga så att marängen inte bränns. Någon minut räcker.

Klart att servera. God som den är eller tillsammans med lite vaniljglass.






Fattiga riddare: Pensla sockerkaksskivan med uppvispat ägg, doppa i en socker- och kanelblandning och smörstek den sedan i en stekpanna.


jag varken gillar torrt bröd eller kakor ska jag idag dela med mig av ett tips på vad man kan göra med en torr sockerkaka. Man kan helt enkelt göra fattiga riddare av dem. Jag serverade dem tillsammans med vaniljsås och skuren nektarin. Riktigt gott!!

Kram



Inga kommentarer: