Sök recept här!

torsdag 11 juli 2013

Hemgjord müsli á la Mor-Mia ♥


Hemgjord müsli är ju såå gott. Igår fick jag till en riktigt god blandning och receptet kommer här!

Ingredienser:
2,5 dl rågflingor
3 dl fiberhavregryn
½ dl rörsocker (det räcker med 0,25 dl om man vill ha minimal sötma)
½ dl hela linfrön
½ krm vaniljpulver (går att utesluta)
½ dl skalade sesamfrön
½ dl pumpakärnor
1 dl grovhackad sötmandel
½ dl solrosfrön

2 dl vatten
½ dl rapsolja

4 dl cornflakes
1 dl russin
1 dl klippta torkade aprikoser

Gör så här
Blanda, rågflingor, havregryn, rörsocker, linfrön, vaniljpulver, sesamfrön, pumpakärnor, mandel och solrosfrön i en bunke.
Blanda vatten och olja i en burk med lock och skaka tills det blandar sig. Häll sedan vätskan över fröblandningen och rör om. Låt den sedan stå och dra i 15 minuter.
Sätt ugnen på 200 grader.
Häll fröblandningen på en bakplåtspappersklädd plåt och bred ut till ett jämnt lager. Den här laddningen blev lagom till en plåt.
Sätt in mitt i ugnen i ca 30-40 minuter och rör runt i blandningen var 7:e minut.
För mig räckte det med 30 minuter i varmluftsugn, men rostar man i vanlig ugn kan 40 minuter vara mer lagom. Det viktiga är att den inte blir bränd.
Ta ut plåten ur ugnenoch låt fröblandningen kallna på plåten.



Blanda sedan i resterande ingredienser (cornflakes, russin och aprikoser) och häll över müslin till fina burkar.



Fil och müsli tycker jag är det perfekta mellanmålet. Extra gott blir det om man även tillsätter lite färska jordgubbar eller andra färska bär.




Det var någon som nyfiket kikade fram när jag höll på med min fotning 

Kram




1 kommentar:

Anonym sa...

Mums! Måste testas!