Sök recept här!

lördag 1 december 2012

Pecannötspaj


Till jul gillar jag att baka pajer med nötter. Här kommer ett riktigt guldkorn, väldigt god. Fördelen med nötpajer är att de är alltid godast dagen efter, så man kan med fördel baka dem dagen innan.


Pajskal
3 dl vetemjöl
125 gr smör
1/2 tsk salt
1 tsk strösocker
3 msk vatten

Fyllning
125 gr smör
2 msk vetemjöl
3 dl ljus sirap
1 1/2 dl strösocker
1/2 tsk salt
2 ägg (lätt vispade)
1 tsk vaniljsocker
150-200 g pecannötter (grovt hackade)

Gör så här:
Lägg ingredienserna till pajdegen i en matberedare och arbeta snabbt ihop till en deg och tryck ut den i en pajform. Förgrädda pajskalet tio minuter i 200 grader.
Koka upp smör, socker, sirap, vetmjöl, och salt och låt det sjuda i ca tre minuter under omrörning. Tag av från värmen och låt fyllningen svalna till rumstemperatur.
Blanda sedan i nötter, vaniljpulver och de lättvispade äggen. Häll fyllningen i pajskalet och grädda pajen 35-40 minuter i 175 graders.
Låt pajen stå kallt, gärna över natten, och servera med vispad grädde.



Äntligen kan jag blogga igen. Jag har haft problem med att ladda upp bilder och därav min frånvaro. Idag hittade jag äntligen en lösning på problemet!!





I mitten av november tillbringade vi några sköna dagar i Spanien. Såå skönt med lite sol och värme. Vi började dagarna med en löptur med efterföljande frukost på balkongen.

Kram

Inga kommentarer: