Sök recept här!

söndag 21 oktober 2012

Parmesankex med smak av timjan



I fredags hade vi kalas här hemma och vi bjöd då på en tapasbuffé. I torsdags bakade jag de här kexen då jag ville ha något att doppa i goda röror. De blev en riktig fullträff. De var enkla att göra, går att förbereda och väldigt goda!!!

Ingredienser:
2,5 dl mjöl
1 tsk salt
50 g smör
2,5 dl riven parmesan
2 tsk färsk timjan
1 dl gräddfil.

Gör så här:
Blanda de torra ingredienserna och smör i matberedaren. Tillsätt den rivna osten och hackad timjan. Kör några sekunder.
Blanda ner gräddfilen och kör matberedaren tills det blivit en slät deg. Ta upp degen på mjölat bakbord och forma den till en rulle, ca 3 cm i diameter. Rulla in den i plastfolie och låt den vila minst 1 tim i kylskåp. Sätt på ugnen på 175 gr. Skär rullen i 3-5 mm tjocka skivor och lägg ut på ett bakplåtspapper.
Grädda i ca 20 min eller tills kexen är gyllenbruna. 
Låt dem svalna på galler.





Jag hittade en röra som passade riktigt bra ihop med kexen. Receptet kommer inom kort.






Här ser ni en bild på hela tapasbuffén. Det var så roligt att laga tapas att jag redan längtar efter att göra det igen med nya rätter!!!

Kram



Inga kommentarer: