Sök recept här!

tisdag 12 juni 2012

Ljummen potatissallad


Den här goda potatissalladen passar lika bra till färskpotatis som till vanlig. Perfekt tillbehör till grillat. Receptet har jag fått av min brors sambo Charlotta.

Ingredienser:
8-10 potatisar av fast eller färsk sort
1 rödlök
2 dl creme fraiche
½ tsk salt
2-3 msk grovkornig honungssenap (fransk senap går också bra)
½ dl hackad dill
2-3 msk kapris

Gör så här:
Skala och dela potatisen i bitar (om man använder färsk så räcker det att tvätta potatisen). Koka den precis mjuk i lättsaltat vatten. Skala och strimla löken. Blanda creme fraiche, salt, senap, lök och dill. Häll av vattnet från potatisen och vänd ner såsen. Garnera med ev. kapris och lite extra dill.



Isterband, grynkorv och chorizo.
När min pappa fyllde år i slutet av maj åt vi potatissalladen tillsammans med de här goda korvarna. Vi köpte korven på vårmarknaden och de smakade riktrig korv med hög kötthalt.



Potatissalladen, den grillade korven och det här goda brödet blev en riktigt god födelsedagslunch för min pappa. Att sedan vädret var på topp gjorde inte saken sämre!








Efter maten spelade vi kubb. Amanda gjorde en riktigt bra insats i sitt lag då de vann med 2-1 i matcher.

Kram


3 kommentarer:

Kaksmulan sa...

Jag åt en snarlik potatissallad på restaurang i helgen till gravlax. Den var jättegod och jag blev så sugen på att laga, nu fick jag ett bra recept, tack för det!

Kaksmulan sa...

Du har väl inte missat att titta in i min webshop http://webshop.kaksmulan.se
Massor av underbara förkläden, och kökstextilier från bl a Carolyns Kitchen och Jessie Steele.
Just nu får du som bloggare 15% rabatt på hela sortimentet om du uppger koden; bloggar
(gäller fram till 24 juni)
Bring some glamour into your kitchen!

mumsfillibaba sa...

Låter som en lagom krämig potatissallad. Det gillar jag!