Sök recept här!

tisdag 21 januari 2014

Kladdig bärkaka


Om ni inte har provat att baka den här kladdiga bärkakan, så tycker jag verkligen att ni ska göra det. Enkel och väldigt god och det bästa av allt - den ska serveras kylskåpskall, vilket innebär att man kan förbereda den i god tid.

Ingredienser:
2  ägg
2 ½ dl socker
2 dl vetemjöl
100 g smör
2 tsk vaniljsocker
250 g frysta bär (tex hallon & blåbär)
2 msk potatismjöl
ca 1/2 dl florsocker

Gör så här:
Sätt ugnen på 200 grader.
Blanda de frusna bären med potatismjöl och florsocker.
Smält smöret och ställ åt sidan. Vispa ägg och socker pösigt. Rör ner det smälta smöret, mjöl och vaniljsocker i smeten. 
Häll i smörad form med avtagbar botten (sätt gärna ett bakplåtspapper i botten så blir det enklare att få loss kakan!) 
Klicka ut bären över smeten i formen.
Grädda mitt i ugnen ca 25 min, Obs kakan ska vara kladdig!
Låt stå och kallna i kylskåp. 
Servera med lättvispad grädde.






Dagens lunchpromenad bjöd på underbart vinterväder. Vilken energi man får av dessa dagar!!

Kram


4 kommentarer:

Anonym sa...

Tinar du bären helt ?

Mor-Mia sa...

Hej,
Nu hoppas jag att jag har förtydligat receptet lite.
Svaret är alltså nej, jag låter bären vara frusna.

Ha en bra dag!
Kram
Mia

Systeryster och jag .... sa...

sådana recept där man kan förbreda gillar vi

Anonym sa...

Tack snälla för info. OM bären !
Då skall jag testa denna :)