Sök recept här!

onsdag 12 juni 2013

Pizza med isterband, sparris och chevré



I måndags bakade vi pizza till kvällsmat. Jag gjorde en stark tomatsås och smaksatte även degen med lite torkad basilika. Fyllningen bestod den här gången av isterband (riktigt god), färsk sparris, körsbärstomater och chevréost.


Resultatet blev väldigt gott. Receptet räcker till två mindre pizzor eller en stor.

Deg:
25 g jäst
2 dl ljummet vatten
5-6 dl vetemjöl
3 msk olivolja
0,5 tsk salt
(½ tsk torkad basilika, om man vill smaksätta degen lite extra)

Tomatsås:
3 dl krossade tomater med chlismak (välj en naturell om ni inte vill ha hetta i såsen)
2 stora vitlöksklyftor
1 msk olivolja
½ tsk torkad basilika
½ tsk strösocker
ca 2 varv med svartpepparkvarnen (peppra efter smak och tycke)
1 nypa flingsalt

Fyllning:
2 st små isterbandskorvar
8-10 körsbärstomater
1 knippe färsk sparris
100-150 g chevréost

Gör så här:
Smula jästen i en bunke och lös upp den med det ljumna vattnet.
Tillsätt salt, olivolja, ev. basilika och vetemjöl. Jobba ihop till en deg och låt jäsa under duk till dubbel storlek, ca 30 minuter.
Sätt ugnen på 250 grader.
Lägg i alla ingredienser till tomatsåsen i en gryta och låt puttra ca 15 minuter, ställ sedan åt sidan.
Skär korven i ½ cm tjocka skivor, dela tomaterna och halvera sparrisen.
Kavla ut degen till en stor eller två små pizzor och lägg på en bakplåtspappersklädd plåt. Bred på tomatsås och lägg på övriga ingredienser. Avsluta med att stö över chevréosten.
Grädda mitt i ugnen ca 5-10 minuter, eller tills pizzan har börjat få fin färg.


Servera gärna tillsammans med en god sallad!





Vår första röda gubbe har kommit. Söt och god var den enligt hon som fick äta upp den.. 

Kram





♥  ♥  

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jättefin blogg du har! :)
Jag älskar dina recept och bilder.
Ungefär hur många läsare per dag har du? Jag tycker din blogg borde ha massa läsare, för den är så bra!
Ha det bra :)

Mor-Mia sa...

Tack så mycket, kul att du gillar min blogg.
Mina läsarsiffror varierar väldigt mkt beroende på hur mycket jag uppdaterar :)

Ha en bra dag!